Czym jest zdrowe odżywianie?

Pomimo propagowanych korzyści wynikających ze zdrowego odżywiania, wiele osób słysząc to hasło, dostaje gęsiej skórki. Zdrowe odżywianie kojarzy im się z nudą, ciągłymi wyrzeczeniami, rezygnacją z ulubionych potraw, wywróceniem swojego życia do góry nogami i tak dalej…

Aby rozwiać negatywne stereotypy, poprosiłam ekspertów, dietetyków oraz psychodietetyków, o to, aby odpowiedzieli, czym dla nich jest zdrowe odżywianie.

Poniższe wypowiedzi zostały ułożone w porządku alfabetycznym.


Karolina Jachimowiczdietetyk dziecięcy

Strona internetowa Instagram Facebook

Zdrowe odżywianie to umiejętne dobieranie produktów spożywczych, które tworzą dobrze zbilansowany jadłospis. Taki, który chcemy stosować na co dzień, dobrowolnie. Zdrowe odżywianie to również dobra relacja z jedzeniem, cieszenie się na posiłek oraz budowanie zdrowych nawyków żywieniowych na lata.

Ada Jędraszekdietetyk, psychodietetyk

Strona internetowa Instagram

Według mnie zdrowe odżywianie to sztuka łączenia tego, co pożywne i wartościowe z tym, co smaczne. Nie wyobrażam sobie jeść codziennie czegoś, co mi nie smakuje, ponieważ uważam, że zdrowe odżywienie ma być przyjemnością. Często ludziom wydaje się, że bycie na „diecie” to męczarnia, wyrzeczenia i rezygnowanie z ulubionych potraw. Nic bardziej mylnego. Zdrowe odżywanie może być proste, szybkie i przyjemne. Jedyną kwestią jest odpowiednie dobranie posiłków pod indywidualne smaki i gusta. Każdą prawie potrawę można skomponować tak, żeby była zdrowsza. A jeśli nie to też jest na nią miejsce. W zdrowym odżywiania ważna jest też zdrowa głowa, więc raz na jakiś czas można pozwolić sobie na ulubione, mniej zdrowe potrawy dla przyjemności.

Zdrowe odżywienie jest dla mnie częścią zdrowego stylu życia. Dzięki temu wiem, że mimo chwilowych pokus czy jakiś szczególnych okazji do świętowania, zawsze wrócę do mojego codziennego zdrowego jedzenia. Zdrowe odżywienie, w przeciwieństwie do stereotypowego „bycia na diecie”, daje dobre samopoczucie i wygląd na co dzień. Jest to jedyna gwarancja długotrwałych rezultatów i zdrowia do późnej starości.

Dominika Jucha – dietetyk

Facebook Instagram

Czym jest dla mnie zdrowe odżywianie? To przede wszystkim dostarczanie naszemu organizmowi odpowiedniej ilości kalorii i składników odżywczych niezbędnych do jego prawidłowej pracy. Dla mnie zdrowe odżywianie nie jest krótkotrwałą dietą, a stylem życia, który powinien nam towarzyszyć cały czas. Najważniejsza zasada? Dużo warzyw i nieprzetworzone produkty! Takiego podejścia uczę również swoich pacjentów. Możemy na co dzień jeść zdrowo i różnorodnie, a na weekendzie bez wyrzutów sumienia pozwolić sobie na pizzę czy tort urodzinowy i wciąż cieszyć się prawidłową masą ciała. Warto eksperymentować w kuchni i próbować zdrowszych wersji naszych ulubionych potraw i słodyczy, które mogą okazać się dużo smaczniejsze niż ich mniej zdrowe odpowiedniki.

Paulina Korol – dietetyk, przyszły psycholog

Instagram

Zdrowe odżywianie to świadome podejście do tego, czym karmimy swój organizm. Jest to styl życia, który wymaga wypracowania w sobie nowych nawyków, które pozwolą wybierać „lepsze” opcje. Nie chodzi w nim o skrajności i wszelkiego rodzaju wyrzeczenia, tylko o znalezienie złotego środka, który sprawi, że zdrowe odżywianie będzie miało sens i będzie naturalnie kierowało naszymi wyborami. Jeść można wszystko, tylko trzeba znać umiar.

Krzysiek MarkowiczDiet Coach

Instagram

Zdrowe odżywianie to największa inwestycja w zdrowie, jaką możemy poczynić. Często zapominamy, jak ważne jest paliwo, którym się karmimy. Zdrowe odżywianie nie tylko może być zabawą, pasją, ale i największą wdzięcznością wobec naszego ciała, a pamiętajmy, mamy je tylko jedno 🙂

Gabriela Urbańska – dietetyk

Instagram

Według mnie zdrowe odżywianie jest przede wszystkim przejawem troski o zdrowie i dobre samopoczucie, fizyczne i psychiczne. Swoje, jak i bliskich, bo wspólne posiłki i przygotowywanie smakołyków pełni o wiele więcej funkcji niż tylko zaspokojenie głodu. Zdrowa dieta jest racjonalna i pyszna. Bez restrykcji i zakazanych potraw czy składników. Za bardzo kocham jedzenie i rozpieszczanie kubków smakowych, by zabraniać tego moim pacjentom. Bardzo bliskie są mi tematy psychodietetyczne i edukacja, że jedzenie nie jest ani naszym wrogiem, ani remedium na smutki i stres. Nigdy nie powinno powodować wyrzutów sumienia!

Dla mnie zdrowe odżywianie to podejmowanie racjonalnych wyborów, czyli sięgniecie po owoce zamiast batoników, dodanie surówki do obiadu czy zastąpienie puszki coli niegazowaną wodą przy równoczesnym przyzwoleniu na to, by raz na czas tego batonika zjeść, wypić colę czy alkohol i nie czuć się z tym źle. Wbrew pozorom, tak prosta definicja jest trudna do wdrożenia w życie. Moim celem jest zmieniać nawyki żywieniowe i restrykcyjny obraz diet. Wierzę, że metoda małych kroków i stawianie konkretnych, mierzalnych celów to najlepsza droga do tego, by świadomie jeść zdrowo i zapewniać organizmowi to, co najlepsze.

Małgorzata Wilkowska dietetyk

Strona internetowa Instagram

Czym jest zdrowe odżywianie? Zdrowe odżywianie to moim zdaniem sztuka codziennych wyborów – w taki sposób, aby nieść korzyści dla organizmu i dla duszy. Zawsze zwracam uwagę moim pacjentom na to, że zdrowa dieta nie jest czarno-biała. Wśród naturalnych produktów nie możemy mówić, że coś jest tylko niezdrowe (wszyscy kojarzymy ziemniaki posądzone o to, że tuczą) i zdrowe. Nie bez powodu często mówi się, że najzdrowszy sposób odżywienia, to taki, który jesteśmy w stanie utrzymać. Nie taki składający się w 90%-ach z jarmużu, ale taki, który polubimy, dopasujemy do siebie, będziemy za nim podążać długotrwale, a co najważniejsze będzie służyć naszemu zdrowiu.

Taki, w którym będzie miejsce na najbardziej odżywcze produkty, ale i takie, które po prostu lubimy, tzw. rekreacyjne przyjemności. Zdrowe odżywianie to świadomość, gdy wiemy, co rzeczywiście jemy. I w końcu, zdrowe odżywianie to równowaga, kiedy dostarczamy naszemu organizmowi tyle energii i wartości odżywczych, ile potrzebuje i to na swoich warunkach. Bez zmuszania się i kręcenia nosem na warzywo, które nam nie smakuje, ale jest przecież „super zdrowe”.

Roksana Wojciechowskapsychodietetyk

Strona internetowa Instagram

Zdrowe odżywianie rozpatruje w kontekście fizycznym oraz psychicznym. Bo obie te dziedziny są ważne i współtworzą nasz zdrowy ekosystem.

Zdrowe odżywianie to zrównoważona dieta, która nie tylko jest zdrowa, ale również smaczna, sezonowa i kolorowa. Taka, która potrafi nam zapewnić mikroelementów i makroskładników. Ale przecież nikt nie lubi jeść niesmacznych, jałowych i szarych potraw. Dlatego walory smakowe, wygląd i upodobania również są ważne.

Bogactwo warzyw i owoców, produktów bliskich naturze. Najprościej jakbym mogła to ująć, dla osób wciąż szukających rozwiązań i ponoszących porażki przy próbach trzymania się „zdrowego jedzenia” – zdrowe odżywianie to powrót do natury. To, że sklepy są zatowarowane po brzegi produktami przetworzonymi, nie oznacza, że masz je jeść codziennie, bazować na nich każdego dania czy karmić nimi swoje dzieci. Może dieta naszych babć nie była zbyt dobrze zrównoważona, ale z pewnością warzywa z ogródka i mięso z uboju czy kury z własnego podwórka miały swoje niepodważalne wartości. I nie chodzi mi wcale o to, że każdy powinien uprawiać ogród warzywny i mieć zwierzęta hodowlane, a w tym wszystkim znaleźć jeszcze czas na pracę, dzieci i dom. Slow life jest fajny, ale nie zawsze wykonalny.

Kilka moich rad jak jeść lepiej? Zwracaj uwagę, na to co jesz, odwiedzaj często bazary, ryneczki czy stragany z warzywami i owocami sezonowymi, jeśli nie masz ich pod ręką te sklepowe też będą w porządku, korzystaj również z tych mrożonych (nie mają strat wartości), dbaj o to by w posiłkach pojawiały się odpowiednie ilości białka, tłuszczy i węglowodanów. Nie skupiaj się na detalach, dylematach typu: Z glutenem czy bez? Ogórek można łączyć z pomidorem? Czy herbata z cytryną? Czy makaron pszenny, czy pełnoziarnisty? Zadbaj o ogół, o zdrowe, zbilansowane posiłki. Nie przejmuj się szczegółami i zasadami, przecież nikt nie mówił, że na kanapce powinien leżeć jeden liść sałaty, a nie cztery.

A co z naszą głową i pokusami? Przecież każdy ma czasem ochotę na ulubionego batonika, ciastko czy czekoladę? Owszem, najgorsze co może być w odżywianiu to zafundowanie sobie wyrzutów sumienia. Nasz komfort psychiczny, że możemy zjeść obiad z rodziną, spróbować tortu na przyjęciu, czy pojechać na wczasy, gdzie będziemy próbować regionalnych potraw też jest ważny. Dlatego nie warto wrzucać się w wir rozczarowań i pretensji, za zjedzone potrawy.

Zdobądź się na wyrozumiałość względem siebie. Jeśli odżywianie będzie równoważyć szalę z aktywnością, nie musisz się niczego obawiać. Pisząc aktywność, mam na myśli spacery, skakanie na skakance, jazdę na rowerze czy zabawy z dziećmi. Nie musisz od razu trenować godzinami na siłowni.

Równowaga ponad wszystko. W diecie jak w życiu, z niczym nie można przesadzić.


Jestem ciekawa, czym dla Ciebie jest zdrowe odżywianie 🙂