Pomimo, że zdrowe odżywianie jest coraz częściej propagowane, z roku na rok konsumpcja cukru nadal rośnie. Według GUS (Główny Urząd Statystyczny) statystyczny Polak spożywa, aż do 44,5kg cukru każdego roku. Zaś statystyczny Amerykanin aż do 80kg cukru (27 łyżeczek dziennie)… Statystyki alarmują!

Warto zwrócić uwagę, że cukier nie zawiera żadnych niezbędnych składników, których potrzebujemy! Żadnych!! To tylko same puste kalorie, które podwyższają bardzo szybko stężenie glukozy w krwiobiegu.

Spożycie ponad 25% energii w postaci cukrów dodanych wiąże się z małym dostarczeniem niektórych witamin (A, E, C, B6, B12, kwasu foliowego) i składników mineralnych (wapnia, magnezu, żelaza, cynku).

Skutki uboczne

Cukier zmniejsza jakość zdrowotną diety, co niekorzystnie wpływa na stan zdrowia. Lista zaburzeń spowodowana nadmierną konsumpcją cukru jest bardzo długa. Może doprowadzić do problemów z krążeniem, miażdżycy, otłuszczenia organów wewnętrznych (zwłaszcza wątroby), próchnicy, problemów z cerą (trądzik, nadmierny łojotok, suchość skóry), przewlekłego zmęczenia, a nawet depresji. Wzrasta ryzyko zachorowania na cukrzycę oraz rozwinięcia nowotworów (zwłaszcza raka trzustki).

Otyłość i nadwaga

Kiedy spożywamy duże ilości pokarmu – zwłaszcza przetworzonego bogatego w cukier, a tym samym w tłuszcz – zwiększamy dzienną pulę kalorii, przez co jemy więcej niż nasz organizm tego potrzebuje. (dodatni bilans energetyczny).

Co więcej, doprowadzając do przyrostu masy ciała możemy spowodować, nie tylko odkładanie się tłuszczu w tkance podskórnej, dużo większym problemem do zmartwienia jest tłuszcz trzewny wokół narządów jamy brzusznej!!

Tu znajdziesz: Co możesz zyskać po odstawieniu cukru?

Warto wiedzieć, że niewielka ilość cukrów w naszym jadłospisie nie stanowi problemu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aby przeciwdziałać otyłości, próchnicy zębów i chorobom przewlekłym zaleca ograniczyć spożycie cukru dodanego poniżej 10% ogólnej energii.

Powinniśmy czerpać te cukry głównie z produktów, które obok samego cukru posiadają również witaminy, składniki mineralne, przeciwutleniacze oraz błonnik.

Problem pojawia się, wtedy kiedy w naszym jadłospisie pojawia się zbyt często i w zdecydowanie za dużej ilości.


Jak wyeliminować cukier z diety?

Woman selecting honey at food counter Free Photo

CZYTAJ ETYKIETY

Naucz się czytać etykiety. Omijaj przede wszystkim produkty, które w składzie na pierwszym miejscu zawierają cukier.

Warto wiedzieć, że producenci często dodają cukier, lecz podany jest on w innej formie. Na etykiecie produktu spożywczego możesz się spotkać z następującymi nazwami cukrów:

  • maltoza, melasa, muscovado, maltodekstryna, nektar z agawy, dektroza, dekstryna, sacharoza, glukoza, fruktoza, złoty syrop, turbinado, karmel, słodzik kukurydziany, sorbitol, syrop ryżowy, syrop HFCS,

Na przykład: w szynce gotowanej cukier ukrywa się pod nazwą glukoza oraz maltodekstryna.

Wystrzegaj się również napojów, soków owocowych! Większość z nich zawiera ogromne ilości cukru! Tak z ciekawości… któregoś dnia sprawdź, ile łyżeczek cukru jest w Twoim ulubionym napoju lub Twojego dziecka. Ta liczba może Cię zaskoczyć.

KUCHENNY REMAMENT

Cukier nie tylko ukrywa się w słodyczach, czy produktach typu fast food…

Przejrzyj wszystkie produkty, które masz w swoich szafkach, lodówce i przeanalizuj etykiety. Kiedy zaczniesz je czytać, zauważysz, że cukier może być dosłownie… wszędzie! W pieczywie, wędlinie, przetworach mięsnych, przetworach mlecznych, płatkach zbożowych, przyprawach, sosach, ketchupie, musztardzie, w żywności dla dzieci, a nawet w produktach rzekomo “fit”…

Najlepiej, abyś się pozbyła/a białego cukru, słodkich napojów oraz słodyczy. Postanów sobie, że nie będziesz kupować słodyczy, dzięki czemu łatwiej Ci będzie powstrzymać ochotę na słodycze.

ZMIANA NAWYKU

Masz niepohamowaną chęć sięgnięcia po coś słodkiego, co sprawi Ci ukojenie i będziesz czuć się bardziej zrelaksowanym? To może być chwilowe.

Najlepiej zastąp ten zwyczaj innym – idź na spacer, zadzwoń do przyjaciela, posprzątaj w mieszkaniu, dzięki czemu odwrócisz uwagę od słodkości.

Szukaj nowych, własnych i lepszych sposobów na osiągnięcie spokoju. W Twojej głowie pojawia się myśl, że nic nie daje takiej radości jak słodki smak? Nie poddawaj się tak łatwo. Rozejrzyj się za innymi przyjemnościami, a desery i czekolada przestaną być potrzebne.

Hand dipping chocolate cookie in milk Free Photo

ZDROWE PRZEKĄSKI

Znajdź alternatywę dla słodkich przekąsek. W Internecie jest mnóstwo inspiracji na zdrowe słodycze, z pewnością znajdziesz też coś dla siebie! I pomału zmniejszaj ilość słodyczy (bogatych w cukier i tłuszcz) na rzecz tych zdrowszych alternatyw.

Inne rozwiązanie:

Do kawy zawsze jadłaś/eś czekoladki? Dodaj do tego owoc, np. jabłko/ orzechy i zacznij zmniejszać ilość czekoladek.

Niestety nasz mózg nie odróżnia dobrych zwyczajów od złych, dlatego przyswaja jedne i drugie. Działa to tak: jeśli wyrobisz sobie bierny nawyk np. do kawy zjesz ciasteczko, będzie on gdzieś się czaił, czyhał na właściwy wyzwalacz. Przyzwyczajenia trudno wyeliminować, można je tylko zastąpić nowymi. Do tego potrzebny jest czas.

DOBRY PLAN TO PODSTAWA

Uwzględnij zdrowe przekąski – kiedy przyjdzie ochota na małe co nie co. Brak planu i odpowiednich produktów pod ręką mogą sprawić, że skusisz się na słodkie.

Nie głodź się – głodzenie sprawi, że jeszcze trudniej będzie trzymać się nowych założeń. Wprowadzaj, nawet małymi krokami zdrowe nawyki żywieniowe, a zobaczysz, że chęć na słodkie będzie coraz mniejsza.

Chodź na zakupy z listą zakupów i wrzucaj do koszyka tylko to, co na tej liście się znajduje. Najlepiej, abyś również nie wchodził/a do sklepu na czczo ani na głodnego.

Zapisz swój główny cel i podziel go na mniejsze zadania. Takie działanie uchroni Cię od szybkiej rezygnacji i rzucenia się z powrotem na to co słodkie.

Dobrym pomysłem jest również prowadzenie dzienniczka żywieniowego, dzięki któremu będziesz mieć pełną kontrolę nad tym co zjadłaś/eś. A uwierz… często potrafi umknąć zjedzenie jakiegoś cukierka, kawałka batona i tym podobne 🙂

POWIEDZ O SWOIM POSTANOWIENIU

Poinformuj o swoim postanowieniu swoich bliskich. Niech wiedzą, że to dla ciebie ważne. Dzięki czemu uzyskasz od nich wsparcie, a ponadto nie będą obdarowywać Cię słodkościami.


Jest mnóstwo argumentów za, aby wyeliminować cukier z diety. Może to być pierwszy krok ku przejściu na zdrowy styl życia. Co prawda wszystko jest dla ludzi, dlatego małe odstępstwa nikomu nie zaszkodzą. Natomiast jeśli mamy możliwość wyboru i możemy sięgnąć po zdrowsze alternatywy, to zróbmy to. Na pewno jest to gra warta świeczki.