Close-up of a woman's hand scratching her hand Free Photo

Sucha skóra jest dosyć często występującym problemem. Spadek zawartości wody w takiej skórze może wynosić poniżej 10 %.

PRZYCZYNY

Na suchość skóry mają wpływ między innymi: długotrwałe przebywanie w pomieszczeniach klimatyzowanych, częste kąpiele, silnie odtłuszczające mydła, detergenty, nadmierna ekspozycja na promienie UV, niska temperatura powietrza, źle zbilansowana dieta oraz odwodnienie organizmu (picie zbyt małych ilości płynów).

Sucha skóra może występować również w przebiegu wielu chorób (suchość skóry wrodzona), np. atopowego zapalenia skóry (AZS) oraz łuszczycy. Ponadto niektóre choroby mają wpływ na nasilenie suchości skóry tj.: cukrzyca, niedoczynność tarczycy, przewlekła niewydolność nerek.

UWAGA

Miejcie to na uwadze, że kiedy dojdzie do podrażnienia skóry, to może to prowadzić do kontaktowego zapalenia skóry, a sucha skóra ma tendencję do zwiększonej możliwości penetracji alergenów i innych substancji drażniących. Może to również prowadzić do pojawienia się zmian trądzikowych, a także nasilić łojotokowe zapalenie skóry!

OBJAWY:

  • odczucie szorstkości i napięcia skóry,
  • rogowacenie naskórka, złuszczenie,
  • zwiększona podatność na niekorzystne działanie czynników tj: temperatura, wiatr, promieniowanie UV, woda,
  • drobne pęknięcia i zmarszczki,
  • utrudnione gojenie się ran i uszkodzeń,
  • zaczerwienienie skóry.

O skórę suchą należy zadbać od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Sucha skóra może być oznaką zbyt małej ilości wypijanych płynów oraz niedoborów niektórych składników odżywczych. Odpowiednio zbilansowana dieta nie tylko poprawi kondycję ciała, również samopoczucie.

WPROWADŹ PRODUKTY ZAWIERAJĄCE KWASY OMEGA-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 (należące do NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) stanowią istotny dla skóry składnik pokarmowy. Wykazują zdolność zatrzymywania wody w naskórku. Zapewniają odpowiednią strukturę, elastyczność i funkcjonalność błon komórkowych.

Niedobór kwasów tłuszczowych nienasyconych objawia się przesuszeniem skóry, skóra staje się wtedy matowa i szara.

Skąd możemy czerpać kwasy omega-3?

Źródła:

  • olej lniany, rzepakowy, konopny
  • nasiona chia,
  • siemię lniane,
  • tłuste ryby morskie (DHA, EPA) np.: łosoś, śledź, makrela, sardynki,
  • owoce morza.
KWASY OMEGA-3 – suplementacja

Jeśli nie spożywasz ryb i pozostałych produktów zawierających kwasy omega-3, niezbędna może być suplementacja. Wpłynie ona na poprawę ogólną kondycji skóry, której podstawową rolą jest ochrona organizmu przed wnikaniem substancji z zewnątrz.

Two hands covering the olive oil bottle on two vivid backdrop Free Photo

DOBROCZYNNE DZIAŁANIE OLEJÓW ROŚLINNYCH

Jednym z olejów wykazujących dobroczynne działanie dla naszej skóry jest olej konopny. Coraz częściej stosowany jest nie tylko do kosmetyków, również w naszej diecie jako dodatek do makaronów, sałatek, pesto, kasz, zimnych sosów. Olej ten wykazuje pozytywne działanie nie tylko na skórę, również na cały organizm.

Zawiera wysoką zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT. Wpływa na złagodzenie i wspomaganie leczenia takich problemów skórnych jak: wyprysk, łuszczyca i sucha skóra.

W kompozycji oleju konopnego można znaleźć wiele składników odżywczych takich jak: witamina A, witamina E, witaminę K, a także: potas, magnez, żelazo, miedź oraz fitosterole, chorofil i fosfolipidy.

Zawarty w oleju kompleks witamin A, E i K ma wpływ na zwiększenie elastyczności skóry, zapobiega przedwczesnemu powstawaniu zmarszczek, przyspiesza jej regenerację, intensywnie odżywiając i zwiększając elastyczność naczyń krwionośnych, co pozwala na przenikanie składników aktywnych do głębszych warstw skóry. Witaminy A i E wychwytują wolne rodniki, wykazując silne działanie antyoksydacyjne, a także pełnią rolę naturalnego filtra przeciwsłonecznego.

Avocado on a dark wood background Free Photo

AWOKADO

Stały bywalec mojej kuchni! Kiedyś uważałam, że jest zbyt mdłe, ale kiedy spróbowałam pasty guacamole – przekonałam się do niego!

Awokado świetnie wzmacnia naszą skórę, redukuje stany zapalne skóry i problemy skórne, a także przyspiesza gojenie blizn. Zawiera kwas oleinowy, który wykazuje działanie przeciwzapalne, pomaga również zwalczać problemy skórne, jak egzema, łupież, czy łuszczyca.


Dodatkowe wskazówki:

  • Nie zapomnijcie wprowadzić zdrowych tłuszczy do diety,
  • Pamiętajcie o prawidłowym nawodnieniu w ciągu dnia – dobrym nawykiem jest rozpoczynanie dnia od szklanki wody,
  • Sucha, szara skóra może również być spowodowana niedoborem biotyny. Co jest źródłem biotyny? Podroby (wątroba wołowa), ryby morskie, żółtka jaj, nabiał, orzechy, nasiona, pestki, grzyby,
  • Warto swoją dietę wzbogacić o siemię lniane – pozytywnie wpłynie na utrzymanie wody przez komórki skóry,
  • Możecie również wprowadzić do diety sok z aloesu. Posiada silne właściwości nawilżające, ze względu na dużą zawartość wody. Zawiera niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, mikro- i makroelementy, aminokwasy, przywracające skórze elastyczność, zdrowy koloryt oraz jędrność.
  • Wyeliminujcie z diety wysokoprzetworzone produkty bogate w cukier, tłuszcze nasycone/trans oraz sól. Bazujcie na tych o najprostszym składzie lub bez składu (typu ryby, owoce, warzywa itp.), ograniczcie alkohol, pijcie zieloną herbatę, herbatki ziołowe,
  • Unikajcie dymu papierosowego i miejskich zanieczyszczeń. Zadbajcie o regularność i jakość snu oraz o wypoczynek zwłaszcza na świeżym powietrzu.